Misja Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie

Czując się spadkobiercą Akademii Krakowskiej a szczególnie Wydziału Teologicznego, założonego staraniami św. Jadwigi Królowej w roku 1397, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie swoją główną misję opiera na nauczaniu zgodnym z Magisterium Kościoła Katolickiego, wyrażonym w słowach Chrystusa: „Idźcie i nauczajcie wszystkie narody” (Mt 28,19). Misja ta koncentruje się na szeroko pojętej naukowej refleksji nad treścią Objawienia, posiłkując się tak klasycznymi jak i współczesnymi metodami badawczymi. Szczególną inspiracją dla Uniwersytetu jest postać św. Jana Pawła II, który wskazywał na potrzebę „posługi myślenia”, a swoimi czynami i osiągnięciami wykazał, jak wielką rolę może ona odegrać w życiu Kościoła i świata.

Aktywność naukowo-badawcza Uniwersytetu realizowana jest w obszarach nauk teologicznych, humanistycznych, społecznych oraz prawnych. Nadrzędną dewizą jest szacunek dla ludzkiej godności, wyrażonej w nauczaniu społecznym Kościoła, kształtowanie postaw opartych na zasadach i wartościach chrześcijańskich. Efektem aktywności akademickiej jest przygotowanie człowieka do odpowiedzialnego podejmowania wyzwań współczesności. Nasi absolwenci są przygotowani do działalności w różnych sferach życia publicznego.

Misja Uniwersytetu jest realizowana poprzez działalność naukowo-dydaktyczną poszczególnych jednostek organizacyjnych.

 

WYDZIAŁ TEOLOGICZNY
WYDZIAŁ TEOLOGICZNY SEKCJA W TARNOWIE

Misja Wydziału Teologicznego (WT) streszcza się w poleceniu Chrystusa „Idźcie i nauczajcie” (Euntes docete, Mt 28, 19), które jest hasłem naszego Uniwersytetu. Jest realizowana poprzez formację intelektualną kandydatów do kapłaństwa z diecezji i zgromadzeń zakonnych współpra­cujących z Wydziałem, a także przyszłych katechetów świeckich. Jest realizowana również przez wszechstronne i systematyczne badanie Bożego Objawienia w różnych epokach i przejawach życia Kościoła oraz człowieka. Z dziedzictwa wielkich ludzi tworzących WT czerpiemy inspiracje dla naszego dzisiaj i naszej przyszłości, zwłaszcza dziedzictwo cnót intelektualnych, kształtujących twórczą działalność akademicką na chwałę Boga i na rzecz wszechstronnej formacji człowieka współczesnego. Sobór Watykański II uświadomił nam bowiem, że dociekania teologiczne winny zmierzać „do głębokiego poznania prawdy objawionej”, nie zaniedbując „kontaktowania jej ze współczesnością” (KDK 62).

Jako teolodzy służący Kościołowi nie wahamy się widzieć naszej działalności w perspektywie dążenia do świętości w życiu codziennym. Dotyczy to zarówno nauczających, jak i tych, którzy studiują. Oczywiście, nauczający mogą mieć i tę satysfakcję, że nauczanie – jak uzasadnili teologowie średniowieczni – jest najwznioślejszym uczynkiem miłosierdzia i dlatego można nazwać je posługą miłości miłosiernej.

WT jest świadom swej odpowiedzialności za Kościół, najpierw w jego wymiarze partykularnym/lokalnym, a potem uniwersalnym. Oznacza to bardzo konkretny namysł nad zjawiskami, problemami, potrzebami itd., którymi żyją wierni w Kościele. Bezpośrednie i twórcze mierzenie się z rzeczywistością, w której człowiek żyje, jest jednym z najbardziej ewidentnych zadań dzisiejszej teologii. WT broni naukowego wymiaru teologii, zgodnie z zasadą św. Jana Pawła II: im teologia będzie bardziej naukowa, tym będzie zarazem bardziej pastoralna. Pragniemy, aby to przekonanie o praktyczności teologii towarzyszyło nam w pracy dydaktycznej, a studentom w studiowaniu.

Podczas studiów na WT studenci zdobywają pogłębioną wiedzę teologiczną o specyfice przedmiotowej i metodologicznej, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, którą są w stanie twórczo rozwijać i owocnie stosować w działalności praktycznej. Taka uporządkowana, pogłębiona i specjalistyczna wiedza szczegółowa umożliwia naszym studentom rozwijanie właściwej działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej w Kościele, a także dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, czy międzykulturowego.

Misją WT jest także dawanie osobom studiującym odpowiednich umiejętności badawczych, dzięki którym przyszli absolwenci, zarówno mężczyźni, jak i kobiety, będą potrafili samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy oparte na rzetelnej wiedzy teologicznej. Umiejętności te umożliwiają im odpowiednie posługiwanie się normami i regułami Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów.

Poprzez uzyskaną wiedzę i umiejętności badawcze osoba studiująca na WT nabywa także odpowiednie kompetencje społeczne, rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz jest zdolna samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. Dzięki temu absolwent WT ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za Kościół, kulturę i przekaz dziedzictwa chrześcijańskiego.

 

WYDZIAŁ FILOZOFICZNY

Najbardziej ogólna perspektywa uprawiania filozofii plasuje się w szeroko rozumianych nurtach filozofii chrześcijańskiej. Misja Wydziału obejmuje dwa główne obszary: badawczy oraz dydaktyczny. Dobre osadzenie w chrześcijańskiej filozoficznej tradycji Zachodu (zwłaszcza w augustynizmie i tomizmie) pozwala pracownikom Wydziału rozwijać w ich badawczej pracy ważne nurty filozofii współczesnej. W kontekście podstawowych założeń antropologii chrześcijańskiej, a także wymogów stawianych przed naukami empirycznymi tworzony jest holistyczny obraz człowieka uwzględniający również psychologiczny wymiar jego istnienia. Szczególne miejsce w badaniach na Wydziale zajmują zagadnienia rodzące się na pograniczu szeroko rozumianych nauk przyrodniczych oraz filozofii i teologii. Pracownicy naukowi Wydziału aktywnie włączają się w intelektualne debaty poprzez otwarcie na prawdę, dobro i piękno, a także krytyczne otwarcie na przekonania każdego człowieka i każdej kultury oraz podejmowanie dialogu z ludźmi swoich czasów (VG Art. 81.2).

Na każdym z oferowanych poziomów studiów oraz specjalnościach osiągany efekt kształcenia gwarantuje absolwentowi stosowną znajomość podstawowych dziedzin filozoficznych lub psychologicznych, a także fachowe przygotowanie do podjęcia pracy zgodnie z wybranym przez siebie profilem studiów. W ten sposób absolwenci mogą wejść w odważny dialog ze współczesnością, posiadając z jednej strony głęboką świadomość korzeni myślenia, a z drugiej wnikliwie rozumiejąc współczesne aspekty rozwoju myśli i percepcji rzeczywistości oraz miejsca, jakie zajmuje w niej człowiek z całą złożonością swojej natury. Wydział Filozoficzny, zgodnie z długą tradycją uczelni katolickich, powołany jest również do formacji intelektualnej kapłanów i teologów.

 

WYDZIAŁ HISTORII i DZIEDZICTWA KULTUROWEGO 

Po utworzeniu Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (8 XII 1981), a w niej Wydziału Historii Kościoła nastał czas budowania własnego środowiska naukowego. Studia prowadzone najpierw jako podyplomowe, od 1986 r. otworzyły się także na gimnazjalistów kończących szkołę średnią ze specjalizacją archiwalną lub nauczycielską. Z czasem doszło do wyodrębnienia trzech instytutów: historii, historii sztuki i kultury i muzyki kościelnej. W obrębie Instytutu Historii powstały trzy kierunki: archiwistyka, historia i turystyka historyczna. W obrębie Instytutu Historii Sztuki i Kultury dwa kierunki: historia sztuki i ochrona dóbr kultury, a kierunek muzyki kościelnej wszedł do Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej (wraz z Akademią Muzyczną w Krakowie). Powstanie każdego z nich było odpowiedzią na zapotrzebowanie, każdy z nich czynił misję Wydziału coraz bardziej pojemną. Misja zarysowana przez kard. K. Wojtyłę w latach poprzedzających utworzenie PAT zachowując swe podstawy przybrała nowe odniesienia.

Odpowiedź na pytanie o misję jest zapisana w statucie Wydziału w artykule 4. Celem Wydziału jest:

  1. Prowadzenie badań naukowych w zakresie historii, historii sztuki, muzyki kościelnej, ochrony dóbr kultury, promocji dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem dóbr kultury Kościoła.
  2. Kształcenie studentów zdolnych do podjęcia badań naukowych oraz działalności praktycznej.
  3. Podejmowanie działań na rzecz ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego.
  4. Tworzenie i wykonywanie muzyki kościelnej.
  5. Formowanie osobowości studentów w duchu wartości chrześcijańskich i zgodnie z nauczaniem Kościoła katolickiego.

Studia historyczne prowadzone są na kilku krakowskich uniwersytetach i akademiach, podobnie jak studia historii sztuki i z muzyki kościelnej. Na czym Wydział zasadza swoją przyszłość?

  1. Na tym, że Wydział jest stosunkowo niewielką jednostką (ok. 60 pracowników i ok. 250 młodzieży akademickiej na 6 kierunkach). Ta jego niewielkość jest ogromną wartością. Znakomita sposobność do relacji uczeń – mistrz. Zajęcia odbywają się w małych grupach. Jest bezpośredni kontakt z wykładowcą, nikt nie jest bezimienny, anonimowy.
  2. Na tym, że Wydział znajduje się w strukturze UPJPII. Młodzież wybiera studia na Wydziale ponieważ uczelnia jest papieska. Ci, którzy ją wybierają mają pewność etosu moralnego Kościoła katolickiego wyrażaną przez kolejnych papieży z wyróżnieniem św. Jana Pawła II, który jest patronem Uniwersytetu. To miejsce szczególnego duchowego spotkania z Janem Pawłem II, w miejscu z którego wyszedł.
  3. Na tym, że młodzież, zwłaszcza ta, która ukończyła szkoły katolickie (diecezjalne i zakonne), ale także jej rodzice są przekonani, że szkoła katolicka to szkoła na wysokim poziomie, ergo uniwersytet papieski jest gwarantem wysokiego poziomu studiów.   

Misją Wydziału jest tworzyć wspólnotę ludzi poszukujących prawdy, realizować cele zapisane w statucie i potwierdzać przekonanie, że Wydział jest gwarancją poziomu naukowego, poziomu etycznego i że jest miejscem zupełnie szczególnego kontaktu młodzieży i nauczycieli akademickich. 

  

WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH

Celem Wydziału Nauk Społecznych jest wszechstronne i systematyczne zgłębianie zagadnień społecznych w świetle Bożego Objawienia, uwzględniając współczesne uwarunkowania naukowe, prawne, społeczne, medialne i cywilizacyjne. Wydział, zgodnie z aktualnymi uwarunkowaniami misji ewangelizacyjnej Kościoła, zajmuje się badaniem i przekazywaniem wiedzy z dziedziny nauk społecznych, m.in. katolicka nauka społeczna, studia nad małżeństwem i rodziną, nauki socjologiczne, pedagogika, dziennikarstwo, komunikacja społeczna i media, bioetyka, oraz innych dziedzin i dyscyplin naukowych. Celem oraz misją Wydziału jest w szczególności rozwijanie badań z zakresu nauk społecznych oraz innych dziedzin i dyscyplin naukowych, służących człowiekowi i społeczności, jak również kształcenie w wyżej wymienionych dziedzinach i dyscyplinach oraz prowadzenie pracy badawczej, dydaktycznej i wychowawczej. Celem i misją Wydziału pozostaje także uczestnictwo w dziele ewangelizacji, oddziaływanie na współczesne społeczeństwo w duchu katolickiego systemu wartości oraz przedsięwzięcia na rzecz integralnego i solidarnego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych.

Wydział podejmuje wyzwania naszych czasów, nie tylko w duchu poznawczego wysiłku odkrywania prawdy o człowieku, ale także w duchu troski o dobro człowieka, szukającego siebie w meandrach współczesnej myśli i procesach społeczno-kulturowych. Jest to troska o jakość życia społecznego w duchu budowania – za wskazaniami św. Jana Pawła II – cywilizacji miłości, opartej na szacunku dla wartości i godności człowieka w rodzinie i społeczeństwie medialnym, na dialogu społecznym i kulturowym dla dobra każdego człowieka i całej społeczności. Sięgając do dziedzictwa i skarbca społecznego nauczania Kościoła, Wydział otwiera się na twórczy dialog interdyscyplinarny z bogactwem współczesnej myśli społecznej, pragnąc, by zarówno praca naukowo-badawcza, jak i dydaktyka akademicka były forum wymiany myśli w duchu prymatu osób nad rzeczami, prymatu etyki nad techniką i polityką oraz prymatu tego, co trwałe i wieczne, nad tym, co kruche i przemijające.

Wykładowcy wraz ze studentami prowadzą badania kondycji społecznej współczesnej cywilizacji informacyjno-medialnej, kierując się przede wszystkim katolicką nauką społeczną, potrzebami naukowymi i społecznymi, opierając się na najlepszych współczesnych narzędziach metodologii badań naukowych i pracy dydaktycznej. W ten sposób Wydział przygotowuje nowe, fachowe kadry dla Kościoła i społeczeństwa, uformowane w duchu chrześcijańskiej troski o godność człowieka, tolerancji opartej na ewangelicznych wartościach i troski o dobro wspólne.

 

WYDZIAŁ PRAWA KANONICZNEGO

Studia na Wydziale Prawa Kanonicznego obejmują przede wszystkim źródła, kontekst, analizę i wykładnię kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego promulgowanego przez Jana Pawła II w 1983 r. Kanony KPK regulują z perspektywy prawnej funkcjonowanie wspólnoty Kościoła w aktualnym momencie historii. Są zakorzenione zarówno w dorobku klasycznej kultury prawnej, jak również w eklezjologii Soboru Watykańskiego II. Są zatem owocem procesu doskonalenia techniki prawnej, a także dojrzewania teologii, antropologii i doświadczenia Kościoła w tworzeniu, wykładni i stosowaniu norm prawnych, które za swój ostateczny cel mają zbawienie człowieka.

Mając na uwadze tę perspektywę, Wydział Prawa Kanonicznego stawia sobie za cel kształcenie przyszłych kanonistów, czyli znawców prawa kanonicznego, którzy mogą zostać kwalifikowanymi pracownikami instytucji kościelnych, zwłaszcza sądownictwa i administracji. Pragnie również, poprzez swoją pracę badawczą i kontakt z szeroko rozumianym światem prawa (nie tylko kościelnego), wnieść swój wkład w promocję autentycznej kultury prawnej, służącej rzeczywistej sprawiedliwości, która adekwatnie odczytuje i chroni godność człowieka.

 

„Misja Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie” została przyjętą Uchwałą nr 8/2021 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 22 lutego 2021 r.

  

Ostatnia modyfikacja: 06-04-2022 15:03
Utworzone przez: Paweł Panasiuk
Opublikowane przez: Paweł Panasiuk

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Informacje o cookies ....

Zapisano